Obwodnica Czarnowąs: licznik przekroczył 100 milionów złotych!
To już finalny etap prac na obwodnicy Czarnowąs - największej inwestycji w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Wartość zrealizowanych od marca 2016 roku do tej pory robót to ponad 100 milionów zł. z planowanych 124. Z tej kwoty na budowę dróg przeznaczone zostały ok. 44 mln, na obiekty mostowe 40,5 mln zł. Pozostałe około 16 mln to między innymi koszt przebudowy sieci elektrycznej, wodociągowej, teletechnicznej.
W ramach prac wykonano już ok. 95 proc. planowanej długości dróg. Trwa budowa ronda włączającego nowo powstałą trasę do istniejącego ciągu drogi nr 454 (kierunek Opole- Namysłów). To ostatnie z pięciu planowanych skrzyżowań typu rondo – na pozostałych czterech pozostały już tylko prace wykończeniowe.
Kończy się budowa pięciu obiektów mostowych, na których do zrobienia pozostały jeszcze bariery, balustrady, odwodnienia i zabezpieczenia antykorozyjne betonu.
Stan zaawansowania budowy mostów i wiaduktów to:
- ukończony w 100 proc.
- ukończony w 90 proc. Pozostały do wykonania roboty elektryczne związane z iluminacją obiektu, nawierzchnia ścieralna i drobne prace wykończeniowe.
- ukończony w 80 proc. Jest to obiekt przy , którym wykonuje w chwili obecnej najwięcej prac.
- ukończony w 95 proc.Pozostały prace wykończeniowe
Oba wiadukty (WD-04 i WD-06) są jedynymi obiektami na drogach w zarządzie Województwa Opolskiego o konstrukcji łukowej.
- ukończony w 90 proc. Pozostały prace wykończeniowe.
Dobiegają końca także prace związane z branżą telekomunikacyjną, sanitarną, elektryczną i oświetleniową – zrealizowano już ponad 90 proc. planów.
Z czterech kilometrów wybudowanej drogi na 2,5 km ułożono już warstwę wiążącą i ścieralną. Pozostałe 1.5 km posiada już warstwę wiążącą.
Trwają roboty ziemne rowów i skarp nasypowych, na ukończeniu jest budowa kanalizacji. Tempo prac wskazuje, że termin przekazania obwodnicy do użytkowania nie powinien się zmienić. W okresie wakacyjnym wykonawcy nie będą wypoczywać – spodziewamy się przyspieszenia robót wykończeniowych.
Ciekawe informacje:
Nasypy pod drogi w ilości : 441 361 ,77 m3 co daje 882 723,54 ton, w przeliczeniu na ciężarówki o załadunku po 26 ton daje to 33 950 samochodów ciężarowych materiału nasypowego.
Jeśli jeden samochód ciężarowy ma długość 13,2 m to po przeliczeniu ilości samochodów ustawionych jeden za drugim daje to odcinek 448 km a np. trasa z Opola do Warszawy to odcinek tylko 340 km
Realizowana obwodnica przebiega po terenie zalewowym Odry i w związku z tym droga przebiega na wysokim nasypie od 3 do 11m. Konstrukcja jezdni jest projektowana na najwyższą kategorię ruchu i obciążeń tj. KR6.
Dodatkowo dla potrzeb Inspekcji Transportu Drogowego został wybudowany parking z miejscem do ważenia pojazdów.
masy bitumiczne - ponad 18200 m3 a w przeliczeniu na tony daje to ponad 45 tyś ton - a to z kolei kolejne 1730 szt. samochodów ciężarowych
W ramach budowy ze względu na gęstą sieć rowów melioracyjnych będzie wybudowane 9 szt. przepustów dużych średnic za kwotę około 900 tys. zł brutto.
Decyzja środowiskowa wymusiła wykonanie nasadzeń drzew i krzewów w ilości ponad 12 000 szt. za kwotę prawie 1 mln zł
obwodnica będzie oświetlana przez 153 lampy oświetleniowe
Łączna powierzchnia ekranów akustycznych - 1 436,00 m2